Azi în prima parte discut despre atitudine sau mindset și cum influențează el autodisciplina. În a doua parte îți recomand ceva de citit și ceva de ascultat.

Îți arăt:

  • Cum să evaluezi ce mindset ai,
  • Afli ce este mindsetul fix și ce este mindsetul de creștere
  • Faci exerciții de schimbare a mindsetului

I. Mindset și autodisciplină

Când spunem că nu avem autodisciplină de obicei ne referim la o situație în care nu am reușit să facem ce era de făcut ca să ajungem de unde suntem la unde ne dorim. Autodisciplina e un concept complex și e nevoie să ne uităm ceva mai în profunzime ca să înțelegem ce nu merge atunci când ne propunem ceva dar nu facem, deși ne dorim.

Unul din elementele care stă la baza autodisciplinei este atitudinea sau mindsetul. Ce atitudine am eu cu privire la mine, la lumea în care trăiesc și la ce este posibil? În funcție de acest mindset decid cum să mă comport.

În majoritatea cazurilor nu ești conștient/ă că în spatele comportamentelor cotidiene sunt niște convingeri. De obicei doar observi că iar nu te mai duci la sală, tot nu te-ai apucat de cursul ăla, tot nu faci schimbarea pe care ți-o dorești. Sau de câte ori devine prea dificil îți pierzi interesul, te ia somnul, te duci să te joci, ai dintr-odată o mie de alte lucruri mai importante de făcut  etc. Și atunci spui: nu am autodisciplină! De fapt în spate este o anumită atitudine față de schimbarea pe care ți-ai propus-o, un mindset. Iar motivul pentru care nu observi acest mindset este că de obicei e atât de vechi încât a devenit modul tău standard de funcționare, ca un pilot automat.

În cele ce urmează îți propun să faci acest un exercițiu de autoexaminare și să vezi ce mindset ai, cum se manifestă el în viața ta și cum îți influențează autodisciplina. De ce? Pentru că în principiu, cu mindsetul corect autodisciplina ar trebui să urmeze natural. Nu va fi ușoară, tot va cere efort, dar cel puțin nu va mai fi de neatins. Cu mindestul corect poți să îți creezi obiceiurile de care ai nevoie ca să ajungi unde îți dorești. Cu mindsetul corect autodisciplina nu mai e un chin ci un exercițiu asumat și acceptat.

Ce mindset ai?

Imaginează-ți că ai 10 ani și ai o provocare să faci puzzle-uri. Cu fiecare puzzle nou pe care îl primești dificultatea crește. Primele merg destul de ușor, dar treptat e din ce în ce mai greu. Ai ajuns la un puzzle care e deja complicat și te-a scos din zona ta de confort. Cum reacționezi?

a) Simți că îți scade interesul și pe măsură ce devine tot mai greu dispare plăcerea de a te mai juca.

b) Pe măsură ce puzzle-urile devin tot mai complicate îți crește interesul și te simți tot mai bine. Îți place provocarea asta. Vrei să poți să mai repeți puzzle-urile grele, până când îți vor deveni ușoare.

Răspunde cu Da, sunt de acord sau Nu, nu sunt de acord la aceste patru întrebări.

  1. Ești așa cum ești și nu se poate face prea mult ca să schimbi felul de a fi.
  2. Indiferent ce fel de persoană ești, întotdeauna te poți schimba considerabil de mult.
  3. Poți face lucrurile diferit, dar esența a ceea ce ești va fi mereu aceeași.
  4. Întotdeauna poți schimba părți importante ale personalității tale.

„Da” la întrebările 1, 3 și a) la primul exemplu, ai un mindset fix. „Da” la întrebările 2 și 4 și b) la primul exemplu, ai un mindset de creștere.

E posibil să ai un răspuns mixt dar probabil ai o înclinație mai degrabă spre una din atitudini decât spre cealaltă. De asemenea e posibil să fie sarcini pentru care ai un mindest de creștere dar pentru altele ai un mindset fix. De exemplu poți crede că ești capabil să te schimbi în multe feluri dar sigur nu poți să dansezi/înoți/mergi pe bicicletă/faci matematică etc.

Mindset de creștere vs mindset fix

Mai jos fac o listă de convingeri, trăsături și comportamente particulare fiecărui mindset. Nu e o descriere completă, evident. Există nuanțe și fiecare persoană are propriul tablou de personalitate dar în linii mari vei tinde mai degrabă spre un tablou decât spre celălalt.

Aș vrea să te gândești așa: convingerile și comportamentele din coloana de creștere sunt atuurile tale, indiferent că sunt multe sau puține. Convingerile și comportamentele din coloana de mindset fix sunt punctele pe care ai de lucrat, sunt cele care te împiedică să îți atingi obiectivele și să fii mulțumit/ă. Vezi ce piedici ai iar în a treia parte a articolului găsește idei pentru cum ai putea să îți schimbi mindsetul. Ca de fiecare dată îți spun: încearcă singur dar dacă nu faci progrese caută un psihoterapeut (nu un vraci). Poți să ajungi unde vrei și există resurse care să îți facă drumul mai puțin abrupt sau întortocheat. E păcat să pierzi vremea.

Mindset de creștere

Am un set de abilități de niveluri diferite iar ele pot fi modificate permanent;

Pot dobândi noi abilități învățând

Sunt un om ca toți ceilalți

Ce am sau ce primesc în viață e rezultatul efortului meu

Eșecul poate fi o experiență dureroasă, dar nu mă definește. Este o problemă cu care mă confrunt, o rezolv și învăț ceva din ea.

Îmi asum riscuri și depun efort

Mă preocupă cum să mă îmbunătățesc mereu

Calitățile importante se cultivă

Mă gândesc cum pot face față piedicilor

Mă bazez pe capacitatea mea de a depune efort

Îmi plac provocările

Îmi estimeaz cu acuratețe mare abilitățile

Faptul că nu știu sau nu pot ceva e văzut o provocare, nu o barieră sau o rușine

Pot oricând să învăț și să mă schimb

Înfloresc când am o provocare, când sunt puțin în afara zonei de confort și fac un efort să învăț

Mă simt deștept/ă când nu înțeleg și învăț ceva nou

Mă uit după oameni care se descurcă mai bine ca mine

Îmi repar stima de sine asumându-mi responsabilitatea pentru cele întâmplate și reparând ce am stricat

M-am născut cu niște calități dar e nevoie să depun efort să le dezvolt

Dacă încerc și nu îți iese mai încerc odată, de două ori, cât e nevoie până îmi iese

Mindset fix

Eu sunt special/ă, poate chiar superior/ară celorlalți

Pentru că sunt special/ă sau mai bun/ă decât ceilalți și mi se cuvin unele lucruri

Am un set de abilități fixe iar ele trebuie permanent dovedite, confirmate

Trebuie să fiu deștept/ă, să am talent, să fiu perfect/ă în ce fac și ceea ce sunt

Lucrurile trebuie să îmi iasă perfect din prima

Nu cred în efort, ci în calități predeterminate care sunt manifeste, nu necesită efort.

Eșecul nu e o acțiune, e o identitate. Nu am eșuat ci sunt un/o ratat/ă.

Mă preocupă cum voi fi judecat/ă

Sunt foarte sensibil/ă la a face greșeli, la a mă fi înșelat

Întotdeauna am ceva de dovedit (în muncă, în plan personal, în felul în care mă îmbrac, în felul în care îmi aleg mașina, casa etc.)

Îmi pun etichete, mie dar și altora

Renunț repede pentru că etichetele/calitățile/defectele sunt de neschimbat

Mă tem de provocări

Mă bazez pe calități înnăscute, nu pe efort

Îmi subestimez sau supraestimez major abilitățile

Ce nu pot sau nu știu este o deficiență, o carență, nu poate fi schimbat și trebuie să mă protejez, să fac să nu se vadă

Înfloresc când sunt în zona mea de confort și lucrurile îmi sunt accesibile; dacă nu mă simt suficient de deștept/ă sau de talentat/ă îmi pierd interesul

Mă simt deștept/ă atunci când nu am greșit nimic

Mă uit după persoane cărora le e mai rău decât mie, astfel încât stima mea de sine să nu aibă de suferit

Îmi repar stima de sine găsind vinovați și scuze

Unii au talent, alții se străduieduiesc

Dacă încerci și nu îți iese atunci nu mai ai nicio scuză, ești una cu eșecul tău. E prea riscant să încerci, așa că mai bine nu mai faci nimic.

Cum îți schimbi mindsetul

Un mindset închis stă în calea dezvoltării și schimbării. Încearcă exercițiile de mai jos și vezi cum/dacă ți se schimbă comportamentul și dispoziția. Nu te aștepta la minuni dar fă un efort și îbcearcă de mai multe ori. Să îți dai seama cât de rezistent ești la schimbare e un  mare pas înainte. Dacă cumva ai tras concluzia că ești perfect/ă sigur nu e bine.

  1. Orice copil se naște curios și dornic să învețe. De fiecare dată când faci ceva și devine prea greu iar reacția ta e că te ia plictisul, îți e somn, nu mai ai chef, nu te mai interesează etc. adu-ți aminte că reacția e din cauza mindestului fix. Pune-te în mindset de creștere și apucă-te iar de treabă. Observă diferența de energie și observă cât de mare îți este rezistența la schimbare. De ex. Înveți o limbă străină sau vrei să faci mai mult sport dar când trebuie să te antrenezi sau să îți faci tema te ia somnul, ai altă treabă, nu mai înțelegi de ce ți-ai propus să faci asta etc. Acum mintea ta operează din mindestul fix și este pe pilot automat. Alege conștient să privești situația ca pe o provocare să fii mai bun/ă, ca pe o oportunitate să ajungi mai aproape de ceea ce îți dorești. Observă cum ți se schimbă dispoziția iar după ea comportamentul. PS: posibil să dai peste convingeri negative solide, de genul „Eu nu sunt bun/ă la limbi străine. Sau Eu nu sunt genul care face sport.”
  2. E plăcut să ne simțim bine în pielea noastră, să fim priviți ca perfecți de către partener/ă, prieteni, colegi… Tentația e mare. Egoul se lăfăie. Dar câtă vreme nimeni nu te pune în corzi, nu crești. Înconjoară-te de oameni care te provoacă să fii mai bun/ă și care spun adevărul. Venerația e doar pentru zei. Noi muritorii muncim și greșim.
  3. Gândește-te la o situație din trecut în care ai fost evalua/ă și etichetat/ă. Poate un test, o notă, o relație în care ai fost respins/ă, un interviu pe care nu l-ai luat sau o concediere. Simte toate emoțiile legate de acel eveniment și scrie-le undeva, împreună cu senzațiile  din corp și gândurile pe care le generează, etichetele despre tine. Apoi pune-te într-un mindset de creștere, înțelegând că ceea ce s-a întâmplat nu te definește ca persoană. Ai puterea să fii ceea ce vrei să fii. Privește din nou situația. Examinează care a fost contribuția ta la situație. Întreabă-te ce ai învățat din această experiență și ce poți folosi din ea ca să evoluezi. Ia tot ce poate fi mai bun din experiența aceea. Cum te simți acum? Ce emoții simți acum? Compară perspectivele din cele două mindseturi.

II. Resurse

De citit

What Having a Growth Mindset Actually Means un articol din Harvard Business Review al dnei Dweck

De văzut

Teaching a growth mindset un video de 15 minute în care Carol Dweck, profesor și cercetător la Stanford University, explică cum să ai un mindset de creștere.