Ce este

EFT (Emotional Freedom Techniques) sau Tehnica de Eliberare Emoțională este o tehnică de reducere a stresului fizic și emoțional. Combină elemente de terapie cognitivă cu elemente somatice – tapotarea unor puncte de presopunctură de pe mână, față și trunchi. Mișcarea aceasta de tapotare este cea care îi dă numele de tapping.

TEE este eficientă în adresarea unei varietăți de probleme, cum ar fi fobii, tulburare de stres posttraumatic, anxietate, depresie, durere și multe altele.

Ceea ce o face să fie o tehnică extraordinar de eficientă este felul în care calmează răspunsul la stres a minții și a corpului, lăsând astfel loc pentru indivind atât la nivel cognitiv, cât și emoțional și comportamental să îți restructureze experiența și să își construiască un nou răspuns, adaptativ.

Istoric

Tehnica a fost descoperită de un psihiatru american în anii ’70, Roger Callahan, împreună cu alți doi colegi. Interesați de sistemul medical oriental, au folosit o combinație de terapie cognitivă și stimulare a unor puncte de presopunctură. Observația lor a fost că pacienții care lucrau astfel simțeau o eliberare emoțională mai ales în cazul fricilor și răspunsului la stres. Rezultatul a fost o primă formă de tratament numită inițial Thaught Field Therapy.

TFT a fost dezvoltată ulterior de Gary Craig, unul dintre elevii lui Callahan, într-o formă condensată și mai elegantă care permite învățarea rapidă a tehnicii și folosirea ei chiar și fără asistența unui psihoterapeut. În 1990 tehnica a fost făcută publică de Gary Craig prin intermediul sitului său. De asemena el a fost cel care a mentorat o serie de practicieni și a format un grup de Master Practitioners în Europa și Statele Unite. Câțiva dintre acești practicieni au format în 1999 în Anglia asociația EFT International, o organizație caritabilă care are misiunea de a promova cele mai înalte standarde în educarea, promovarea, dezvoltarea profesională a practicienilor EFT și promovarea utilizării etice și la standarde înale a EFT.

Cum se face

Procedura presupune patru etape:

  1. Identificarea problemei, formularea ei cât mai precis și evaluarea nivelului de stres generat de gândul la problemă. Ex. frică de injecții 7
  2. Formularea propoziției de lucru. Aceasta e compusă din problemă și o parte pozitivă. Ex. Deși îmi e frică de injecții, mă accept așa cum sunt.
  3. Tapotarea unei secvențe de puncte în timp ce rostim mai întâi propoziția de lucru, apoi doar problema
  4. Evaluare. Se evaluează intensitatea emoțională și definiția problemei. În funcție de ce schimbări au apărut sau nu se merge mai departe cu aspectul nou până când intensitatea emoțională a scăzut sub 3. Ex.: Cât de intensă e frica acum? E tot despre injecții sau au apărut aspecte noi?

Aplicații

  • PTSD
  • Stres
  • Managementul durerii
  • Efecte secundare ale tratamentului pentru cancer
  • Anxietate, tot spectrul (fobii, anxietate socială, )
  • Depresie
  • Comportamente obsesiv-compulsive
  • Tulburări de comportament alimentar

Ce spun cercetările

Din cercetările imagistice înțelgem că atunci când ne gândim la o problemă apare o reacție de stres în amigdală care mai departe generează un răspuns de stres în tot organismul iar la nivel emoțional este trăită o emoție neplăcută. Poate fi o frică, o tristețe, o rușine, o lipsă etc. Asta e partea cognitiv comportamentală a tehnicii, în care facem expunere la problemă. Pe măsură ce rămân în expunere dar tapotez punctele de pe față și de pe trunchi vedem în testele imagistice că răspunsul de stres din creier scade. Testele de sânge confirmă calmarea răspunsului de stres în organism. Implicit răspunsul de stres se relaxează iar persoanele spun că emoția negativă scade în intensitate sau chiar dispare. De asemenea oamenii spun că se schimbă și gândurile legate de problemă. Ceea ce are sens, fiindcă procesele raționale sunt colorate de dispoziția emoțională. Din frică sau furie voi gândi într-un fel, din calm sau fericire voi gândi altfel.

Cercetările au dovedit în prezent prin examene imagistice fMRI eficacitatea tappingului în reducerea reacției la stres în cazuri de reducere a poftelor la indivizi supraponderali, reducere a durerii în cazul pacienților cu dureri cronice. Există numeroase studii care atestă dispariția simptomelor la indivizi care suferă de sindrom de stres post traumatic și persistența rezultatelor la cinci ani după intervenție. De asemenea există numeroase studii de caz și cercetări pe grupuri care demonstrează eficiența tehnicii pe o varietate de probleme.

Resurse

Pentru mai multe informații puteți consulta linkurile de mai jos.

https://www.petastapleton.com/science-of-tapping-2022

https://eftuniverse.com/research-studies/?_gl=1*1fbisg6*_up*MQ..*_ga*MTE4ODIzMzA5Ni4xNjkzODk3MzQx*_ga_GQXDZJWKRK*MTY5Mzg5NzM0MS4xLjEuMTY5Mzg5NzM0Ni4wLjAuMA..*_ga_4Z3CHYZF43*MTY5Mzg5NzM0MS4xLjEuMTY5Mzg5NzM0Ni4wLjAuMA..